wazzup



Såhär ser det ut när jag fotar vattenbilder, iallafall idag. Jag är verkligen ingen expert på det här utan jag gör bara lite som jag vill. Tänkte bara visa det här för det kanske skulle vara lite kul och ni kanske får lite tips.

1. Det första jag plockar fram när jag ska fota vattenbilder är en skål. Jag har alltid tagit hyffsat små skålar, men idag fick jag syn på den där stora, mörkblåa, på bilden. Enligt mig fungerade det mycket bättre med en stor skål än en liten. Sen är det bara att fylla skålen upp till kanten!

2. En helt vanlig disktrasa, men idag är den ingen disktrasa, utan en bakgrund! Som ni ser så speglar sig disktrasans rosa färg i vattnet i skålen. När jag sen tar bilden så kommer vattnet att bli lite rosa. Man kan ta något med en helt annan färg också, jag bara tog nåt som låg i närheten.

3. En lampa. Jag tog min lilla bordslampa som jag har i mitt rum och kopplade in i köket. Just den lampan var ganska fiffig till just detta. Man kan lixom böja och vinkla lampan som man vill och tycker ser bäst ut.

4. En vattenkran! Sätt på kranen så att det droppar lite, lite. Det är bra om det droppar regelbundet liksom, då kan man trycka ner avtryckaren på kameran precis när droppen träffar vattnet. Jag brukar typ sitta och säga DROP, DROP, DROP för då kommer jag in i nån "takt" och då blir det enklare!

Sen är det väl bara att pröva sig fram. När jag fotar sånna här bilder så fotar jag med blixt. Då "fryser" vattendroppen på bilden. Man kan även använda en reflexskärm om man vill att blixten ska reflekteras tillbaka till droppen. En reflexskärm kan man göra själv väldigt fort, det är bara att ta lite aluminiumfolie!
Här under kan ni se några fler som jag tog idag.


på den här kan ni se att den rosa färgen från disktrasan kommer med.




Kommentarer
Postat av: Linda

skitbra tips :D

och bilderna blev fett fina !

2011-02-20 @ 16:10:43
URL: http://lindaflodins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0